31-12-2006                         Ingezonden door Supernauta

Het verhaal achter dit zendavontuur begon in de bar. Hier ontstond het idee om eens te gaan zenden vanaf een skûtsje met de antenne in de mast op zo’n 20 meter hoog. Het is uiteindelijk een ponton met een sleepvlet geworden meet een oude bouwkeet erop. Dat was in 2005 toen zonden ze nog met 25 Watt.

Dit jaar moesten het natuurlijk groter. Een grotere boot en sterkere zender, want het was toch wel een groot succes vorig jaar. De zoektocht leidde naar een klipper van 25 meter lang en 5 meter breed. De motor moest nog wel even op gang geholpen worden.

Zendmast

Het ruim moesten we ook nog verbouwen. We hebben er een bar en een houtkachel in gezet, nog wat stoelen en tafels en natuurlijk een deur en het was al aardig klaar. Voorop de kop hebben we de zendmast geplaatst en de zender kreeg ook een plekje in de voorpiek. Voor de stroom hebben we achterop een aggregaat geplaatst.

Toen alles op zijn plaats stond zijn we op zaterdagmorgen 30 december om 6:00 ‘s morgens begonnen met zenden. We hadden gelijk het eerste uur al verzoekjes. De brug draaide pas om 11:00 uur, dus hebben we de eerste uurtjes bij de jachtwerf gelegen.

Knik

Daarna is het schip het meer opgevaren. Het waaide erg hard dus alles moest goed worden vastgebonden. We hebben ongeveer 6 uur op het meer gevaren en zijn daarna aan een steiger bij kennissen afgemeerd. Alles hield zich goed in de storm die ‘s avonds woedde, maar toen knikte de mast. Gelukkig konden we wel gewoon doorzenden. In de buurt konden ze ons nog goed ontvangen en we kregen genoeg verzoekjes.

Aan de steiger kon iedereen gemakkelijk aan boord stappen en was het groot feest. We draaiden in groepjes van twee en om de 6 uur losten we elkaar af. We waren met z`n zessen. De volgende dag zijn we anderhalf uur uit de lucht geweest om de mast te repareren.

Live-optreden

‘s Middags was er een live-optreden van Sjaak en Nanke. Dit was een zeer geslaagde actie. Er was veel publiek in de boot en er waren veel luisteraars. Toen dat klaar was zijn we naar de haven in ons dorp gevaren en hier heeft het team tot ‘s avonds gedraaid. In die twee dagen hebben we 170 bellers en ongeveer 190 sms'jes met groet en verzoekjes gehad.

De zendapparatuur bestond uit de bekende blauwe bak met dubbele CX. Verder een Katruud 16x sample Prima32 RDS/stereocoder. Het geluid kwam uit de welbekende Behinger DX-1000 mengtafel, een Digitech DSP16 effects processor en een limiter van Behringer (Autocom MDX 1400)