26-01-2007
Een uur was ik onderweg om bij station te komen en dwars door het Twentse land gaan de kleine plaatsen links en rechts langs me heen.
De temperatuur zie ik zakken, hoe verder ik naar het zuiden trek en des te slechter het weer. Ik vertrok bij droog weer en bij +1 en kwam op locatie bij -1 en guur en koud.
Niet goed
Tot mijn verbazing was de zender nog niet in de lucht, want ook hier ging het niet zoals het zou moeten gaan. Donderdagavond zou de zender in de lucht moeten wezen, maar door storing in de plug en koppelbalk kon de uitzending nog niet plaatsvinden. Een sluiting met als gevolg een doorgebrande plug en verbrande koppelbalk was het resultaat.
Dit was niet het grootste probleem, de mast moest weer plat en hier was een kraan voor nodig. Deze kwam de volgende dag pas. Na de plug te hebben vervangen en de koppelbalk te hebben gerepareerd konden de antennes worden doorgemeten op de analyzer. Gelukkig was het allemaal goed. De mast werd weer opgetrokken en de eindtrap afgeregeld. Ruim 17 uur later dan gepland maar daar was die dan: Station Vrijdijk op de 97.60Mhz in Stereo.
Zender
De zender die werd gebruikt was een enkele CX die 600 Watt leverde. Dit was voldoende voor deze tijd nu het weer wat rustiger is op de band. Leuke afstanden werden gehaald tot aan Salland toe, kortom het kan weer. Uiteraard is het best wel mooi om afstanden te halen met relatief weinig vermogen. De mast is een eigenbouw constructie met een hoogte van ongeveer 32 meter met erin 4 rossen.
Processing.
Het team dat bestaat uit een formatie van 4 man, gebruikt geen soundprocessing, maar ook gaan de klanken niet kaal naar de zender toe. Met een equalizer van Behringer, de GEq3102, wordt het geluid wat opgefrist. Een enkele platenspeler van TEC-3330 en 2 dual stand-alone cd spelers zijn de muziekafspelers en het mengpaneel is een TEC350.
Koud
Ook was het koud in de studio waar eerder het vee stond. Bij deze straffe wind met slechte isolatie en waar geen kachel in de studio stond bevroor haast de inkt van mijn pen. Een kachel had er wel moeten staan maar deze was nog in gebruik vanwege de kou op de bouw.
Pas om 5 uur kwam de kachel en ikzelf verkleumde al naar een uur. Het was afzien.
Ik wil het team bedanken voor de uitnodiging. Voor mij werd het tijd dat ik weer de warme auto instapte om te ontdooien
Kijkje in de spoelen CX
Voeding voor de CX
Afregelen CX
Reserve stereocoder
Stereo met uitgeschakelde RDS vanwege foute code
De equalizer voor de sound
De verbrande plug
Net de zender aan en daar gaan de verzoekjes