maandag 28 april
Aan het eind van de middag
verzamelt zich in de Harlinger Willemshaven de bemanning die op
de Jenni Baynton gaat inschepen voor het buitengaats
radioavontuur. Het schip gaat de volgende morgen erg vroeg de
zee op en de crew had al besloten om de nacht van maandag op
dinsdag gezamenlijk op het schip door te brengen. In
alfabetische volgorde wordt het schip bemenst door: Sietse
Brouwer, Wim van Egmond, Walter Galle, Herman Kleinstra
(kapitein), Herry Kuipers en Bart Serlie. Het meest opmerkelijk
is de aankomst van zendertechnicus Walter Galle. Hij is met zijn
auto vanuit 'zijn' Vlaanderen gekomen. Op de kade in Harlingen
pakt hij zijn auto uit en bij iedereen stijgt de verbazing. Uit
zijn qua omvang normaal voertuig komt een bijna eindeloze stroom
bagage: kist met snoeren, meetapparatuur, antennes,
radiotoestellen, haspels, lampen, reiskoffers, technische
handleidingen, een aparte tas met petjes, trays met Belgisch
bier, ingevroren biefstuk en nog veel, veel meer. De kade was
bijna te klein voor alles waarvoor Walter's auto blijkbaar toch
groot genoeg was.
De bemanning werkt de hele avond samen aan het ordenen van alle
spullen die aan boord zijn gebracht. Na een Belgisch biertje
gaat het gezelschap vroeg te kooi; het is morgen vroeg dag.
dinsdag 29 april
Om 06.00 uur lopen de wekkers in de hutten af. Waddenreder Fred
Lakeman heeft de sleepboot 'Isadora Nakskov' al langszij gelegd.
De stationair draaiende motor van de sleper geeft op het
radioschip bij de bemanning het gevoel dat er leven in de
scheepbrouwerij komt.
bekijk filmpje
De sleepkabels worden zorgvuldig tussen sleper en radioboot
gelegd. Om ongeveer 06.45 uur meldt Lakeman bij de
verkeersleiding op vuurtoren Brandaris dat het konvooi gaat
vertrekken.
bekijk filmpje
De haven van Harlingen wordt verlaten, de boten worden
nagezwaaid door radioman Theo van der Zeijden. Hij blijft aan
wal om later in de week als 'walkapitein' vertrek en aankomst
van de tender 'Javazee' in goede banen te leiden. Het is slecht
weer. De regen valt met bakken uit de hemel en er staat harde
wind. Lakeman moet zijn 'Isadora Nakskov' flink opjutten om de
'Jenni Baynton' tegen de wind in te trekken.
bekijk filmpje
Een paar mijl buiten de haven van Harlingen wordt de sleep
ingehaald door de 'Koegelwieck', de snelboot van de veerdienst
Harlingen - Terschelling. De kapitein van de Koegelwieck mindert
snelheid en vaart een tijdje naast het radioschip om de
passagiers rustig te kunnen laten kijken naar de merkwaardige
sleep. Na deze inspectie stuift het schip weer in volle vaart
verder.
bekijk filmpje
Om ongeveer 10.00 uur bereikt het konvooi de plaats van
bestemming. Ter hoogte van Griend heeft de Betonningsdienst voor
de Jenni Baynton een speciale boei gelegd waaraan het schip kan
worden vastgelegd. Aan Sietse Brouwer de eer om op de boei te
klimmen om de trossen vast te leggen.
bekijk filmpje
De middag wordt gebruikt om het schip verder gereed te maken
voor uitzendingen. Technicus Walter ontdekt in het ruim nog een
waterboiler en plaatst deze in de kombuis.
bekijk filmpje
De gezamenlijke maaltijd bestond uit topkwaliteit erwtensoep,
gemaakt door Jitske Ketelaar. Een groen gerecht bij een groen
radiostation op een rood schip. De avond werd doorgebracht aan
de scheepsbar, waar onder genot van Belgisch bier de afdeling
sterke verhalen zich van de beste kant liet zien. Enige
opschudding ontstond doordat luid gebonk door het schip klonk;
Wim van Egmond bleek klem te zitten in het damestoilet (de enige
ruimte waar een goede wastafel is, vandaar Wim's uitstapje). Wim
kreeg de toiletdeur wel op slot, maar met geen mogelijkheid weer
open. Met enig sleutelwerk herkreeg hij zijn vrijheid. Daarmee
was het verhaal nog niet afgelopen: alleskunner Walter Galle
besloot de bar even te verlaten 'Awel, ik zal dat dan efkens
gaan maken'. De historie herhaalde zich. Ook hij ging het
damestoilet in, maar kwam er niet meer uit en werd
uiteindelijk door de Scheepswegenwacht weer vrijgelaten.
De bemanning ging opnieuw vroeg te kooi want scheepsdagen
beginnen ook weer vroeg. Bart Serlie mocht opblijven: als eerste
had hij de rol van nachtwacht.
woensdag 30 april
Opnieuw staat de bemanning vroeg op, met uitzondering van
nachtwacht Bart Serlie: hij gaat een tukje doen. De nacht is
prima verlopen. Ondanks de stevige wind heeft de boei er geen
enkele moeite mee de Jenni Baynton op haar plaats te houden. Het
schip is wel voortdurend in beweging; ze draait met het getij
mee om de boei. Bij afgaand water keert ze de 'kont' naar
Vlieland en bij opkomend water draait ze mee zodat geleidelijk
de achterkant richting Harlingen gaat. Wim van Egmond raakt er
door in de war: 'Hoe kan dat nou, vanmorgen kwam de zon op
dezelfde plaats op waar ze gisteren onder de horizon verdween'.
Koninginnedag op zee blijft winderig beginnen. De bemanning
heeft er plezier in want als je op zee zit dan moet je dat ook
merken en voelen. De zee is fascinerend en er is veel te zien.
bekijk filmpje
Verder wordt de dag gebruikt om 'schoon schip te maken' en de
programma's voor donderdag voor te bereiden. Donderdagochtend om
07.00 uur moeten de uitzendingen vanaf het schip beginnen en
naar dit moment wordt met spanning uitgekeken.
bekijk filmpje
Voor de avondmaaltijd is Bart de chef-kok en hij maakt stampot
zuurkool met rookworst. De avond verloopt rustig, maar niet voor
Wim: hij is zijn bril kwijt. Hij doorzoekt het hele schip, maar
zonder resultaat. Na al het gezoek komt hij Walter in het
gangboord tegen. Wim kijkt hem eens goed aan en zegt: 'Maar
Walter je hebt mijn bril op'. Verstrooide Walter: 'Is dat zo? Ik
dacht al: het zicht wordt in de avond een stuk minder'.
De bemanning gaat na de Belgische biertjes weer op tijd in de
kooien. Morgen 07.00 is het uur van de waarheid. Wim blijft
wakker als nachtwacht en kan na de nacht meteen door: hij gaat
het eerste programma vanaf zee presenteren.
donderdag 1 mei
Om 05.30 rinkelen de wekkers. Er is werk aan de winkel. De
studio wordt nog eens gecontroleerd en alle verbindingslijnen
aan boord worden getest. Walter is er niet gerust op. Hij heeft
nog wat metingen gedaan aan de middengolfzender en ziet op zijn
apparatuur wat merkwaardige afwijkingen. 'Het is een goeie
zender, maar hij is opgebouwd uit allemaal losse onderdelen van
verschillende andere zenders. Op hoop van zegen'. Om 06.30
brengt hij de zender onder stroom om op te warmen. De generator
op het voordek begint harder te grommen. Om 07.00 uur exact zijn
de uitzendingen van Radio Seagull afgelopen. In Pietersbierum
staat Wopke Bijlsma paraat: hij schakelt daar de landzender uit.
Een seconde later brengt Walter de boordzender in de lucht. Er
is signaal! Wim van Egmond begint zijn show.
bekijk filmpje
De bemanning haalt opgelucht adem. Alle transistorradio's aan
boord geven snoeihard signaal door. Al snel rinkelen aan boord
de mobiele telefoons. Alle bellers melden dat Radio Waddenzee
luid en duidelijk te ontvangen is. Naar later op de dag blijkt:
van Calais tot Oslo.
Aan boord is het rustig. De bemanning bestaat nog steeds uit
dezelfde crew die op dinsdag uit Harlingen is vertrokken. In de
afgelopen dagen is er ook geen enkele bootverbinding met de wal
geweest. Een kleine ploeg houdt het schip drijvende en het
radiostation draaiende. Na Wim van Egmond maakt Bart Serlie het
tweede programma. Sietse Brouwer draait het eerste middagdeel.
Wim van Egmond maakt zijn rentree tussen 16.00 en 19.00 uur.
Herry Kuipers is ieder uur nieuwslezer. Walter Galle waakt over
zijn stekkers & snoeren en kapitein Herman houdt het schip in de
gaten. Zes mannen op een radioschip.
In de loop van de middag legt reddingboot Javazee aan. Bemanning
en schip zijn onderweg van Den Helder naar Harlingen. De Javazee
gaat de volgende dag en de dag daarna (vrijdag en zaterdag) de
veerdienst onderhouden tussen Harlingen en radioschip. De vier
bemanningsleden drinken koffie aan boord.
bekijk filmpje
Meteen ook een goede gelegenheid om te bekijken of er veel
verschil is in dekhoogte tussen reddingboot en radioschip. Het
moet onze gasten immers niet al te moeilijk worden gemaakt
met overstappen. Volgens Walter Galle, die de boel onderzoekt,
zijn de dekhoogten bijna gelijk. 'Geen probleem'. De nieuwslezer
van Radio Waddenzee heeft zo zijn bedenkingen en zegt tegen
Galle: 'het is nu laag water, maar je weet niet hoe het verschil
is bij hoog water'. Het duurt geruime tijd eer Walter deze
opmerking op zijn juiste waarde weet te schatten.
Om 19.00 uur wordt de zender aan boord weer uitgeschakeld. De
landzender in Pietersbierum neemt de taak over en brengt zoals
gebruikelijk de programma's van Radio Seagull. Aan boord heerst
voldoening over deze geslaagde dag. Aardappels met speciebonen
en een gehaktbal worden verorberd, de Belgische biertjes smaken
weer en op tijd gaat het gezelschap ten ruste. Morgen wordt een
erg drukke dag. Herry Kuipers mag opblijven als nachtwacht.
vrijdag 2 mei
De dag van de drukte. Om 07.00 uur worden de uitzendingen vanaf
het schip hervat. Ook deze dag start de zender feilloos en
opnieuw klinkt het geluid vanaf de Waddenzee tot in de verre
omtrek. Het is prachtig weer en de bemanning staat op het
achterdek te turen naar de verre horizon. Het zal een drukte van
belang worden na de eerste dagen van betrekkelijke rust.
Reddingboot Javazee zou om 08.00 uur uit Harlingen moeten
vertrekken met onze eerste bezoekers. Reder Fred Lakeman gaat
ook het ruime sop kiezen met zijn vrachtboot Terschellinger
Bank. Hij gaat goederen naar Terschelling overvaren, maar zal
halverwege de vaart aanleggen naast de Jenni Baynton om
medewerkers van Radio Waddenzee af te leveren. En niet in de
laatste plaats: om 07.30 uur is de start van de legendarische
Harlingen - Terschelling sloepenrace. Er doen ruim 130 sloepen
mee en even zoveel volgboten. Een ware Armada. Herman en Wim
staan op de uitkijk. Komt er al iets in zicht?
bekijk filmpje
De Javazee vertrekt later dan gepland uit Harlingen. Vanwege het
sloepengeweld moet de reddingboot even wachten op toestemming om
te mogen uitvaren. Toch legt er al een schip aan bij de
radioboot: de waterpolitie brengt een bezoekje om even kennis te
maken met onze kapitein Herman. Om ongeveer 09.30 uur bereikt de
Javazee de Jenni Baynton. De passagiers treffen het; kort na hun
aankomst passeert de kop van de sloepenrace het
radiolichtschip. Wim en Herman doen op de radio verslag.
bekijk filmpje
Niet veel later komt de Terschellinger Bank in zicht. Aan boord
zijn radiomedewerkers Elly van Amstel, Jacob Beuker, Hans
Kramer, Wopke Bijlsma, Menno Dekker, Johan Sponselee en Peter
Timmerman. Zij komen het radioteam aan boord versterken. Jacob
Beuker wordt meteen naar de studio gestuurd. Hij had om 10.00
uur met zijn programma moeten beginnen, maar door de vertraging
is hij iets te laat. Bart Serlie is achter de microfoon gaan
zitten in afwachting van Jacob die na aankomst meteen begint.
bekijk filmpje
In de loop van de dag blijft de Javazee bezoekers aan en
afvoeren. De radiodag wordt tussen 16.00 en 19.00 uur afgesloten
door Menno Dekker en Johan Sponselee die samen een programma
maken. Het is een bijzondere hereniging: de laatste keer dat ze
samen achter de microfoon zaten was 25 jaar geleden bij Radio
Unique FM in Amsterdam. Maar het programma klinkt alsof die 25
jaar pauze er helemaal niet geweest is.
bekijk filmpje
Het uitgebreide radiogezelschap eet samen macaroni uit de keuken
van Niek Ketelaar. De avond wordt aan de bar doorgebracht. Er
worden talloze radioherinneringen opgehaald. Kapitein Herman
ontbreekt. Hij slaapt een paar uurtjes omdat de eer van de
nachtwacht hem te beurt valt.
wordt vervolgd
|
|