foto's van het Bert M/Antares/de Swan-team

 

http://forum.offshoreradio.org:80/viewtopic.php?id=3516

 

Het beknopte dagboek van de Jenni Baynton
http://www.herrykuipers.nl/Berichten/Bericht76.html

maandag 28 april
Aan het eind van de middag verzamelt zich in de Harlinger Willemshaven de bemanning die op de Jenni Baynton gaat inschepen voor het buitengaats radioavontuur. Het schip gaat de volgende morgen erg vroeg de zee op en de crew had al besloten om de nacht van maandag op dinsdag gezamenlijk op het schip door te brengen. In alfabetische volgorde wordt het schip bemenst door: Sietse Brouwer, Wim van Egmond, Walter Galle, Herman Kleinstra (kapitein), Herry Kuipers en Bart Serlie. Het meest opmerkelijk is de aankomst van zendertechnicus Walter Galle. Hij is met zijn auto vanuit 'zijn' Vlaanderen gekomen. Op de kade in Harlingen pakt hij zijn auto uit en bij iedereen stijgt de verbazing. Uit zijn qua omvang normaal voertuig komt een bijna eindeloze stroom bagage: kist met snoeren, meetapparatuur, antennes, radiotoestellen, haspels, lampen, reiskoffers, technische handleidingen, een aparte tas met petjes, trays met Belgisch bier, ingevroren biefstuk en nog veel, veel meer. De kade was bijna te klein voor alles waarvoor Walter's auto blijkbaar toch groot genoeg was.
De bemanning werkt de hele avond samen aan het ordenen van alle spullen die aan boord zijn gebracht. Na een Belgisch biertje gaat het gezelschap vroeg te kooi; het is morgen vroeg dag.

dinsdag 29 april
Om 06.00 uur lopen de wekkers in de hutten af. Waddenreder Fred Lakeman heeft de sleepboot 'Isadora Nakskov' al langszij gelegd. De stationair draaiende motor van de sleper geeft op het radioschip bij de bemanning het gevoel dat er leven in de scheepbrouwerij komt. bekijk filmpje
De sleepkabels worden zorgvuldig tussen sleper en radioboot gelegd. Om ongeveer 06.45 uur meldt Lakeman bij de verkeersleiding op vuurtoren Brandaris dat het konvooi gaat vertrekken. bekijk filmpje
De haven van Harlingen wordt verlaten, de boten worden nagezwaaid door radioman Theo van der Zeijden. Hij blijft aan wal om later in de week als 'walkapitein' vertrek en aankomst van de tender 'Javazee' in goede banen te leiden. Het is slecht weer. De regen valt met bakken uit de hemel en er staat harde wind. Lakeman moet zijn 'Isadora Nakskov'  flink opjutten om de 'Jenni Baynton' tegen de wind in te trekken. bekijk filmpje
Een paar mijl buiten de haven van Harlingen wordt de sleep ingehaald door de 'Koegelwieck', de snelboot van de veerdienst Harlingen - Terschelling. De kapitein van de Koegelwieck mindert snelheid en vaart een tijdje naast het radioschip om de passagiers rustig te kunnen laten kijken naar de merkwaardige sleep. Na deze inspectie stuift het schip weer in volle vaart verder. bekijk filmpje  
Om ongeveer 10.00 uur bereikt het konvooi de plaats van bestemming. Ter hoogte van Griend heeft de Betonningsdienst voor de Jenni Baynton een speciale boei gelegd waaraan het schip kan worden vastgelegd. Aan Sietse Brouwer de eer om op de boei te klimmen om de trossen vast te leggen. bekijk filmpje
De middag wordt gebruikt om het schip verder gereed te maken voor uitzendingen. Technicus Walter ontdekt in het ruim nog een waterboiler en plaatst deze in de kombuis. bekijk filmpje
De gezamenlijke maaltijd bestond uit topkwaliteit erwtensoep, gemaakt door Jitske Ketelaar. Een groen gerecht bij een groen radiostation op een rood schip. De avond werd doorgebracht aan de scheepsbar, waar onder genot van Belgisch bier de afdeling sterke verhalen zich van de beste kant liet zien. Enige opschudding ontstond doordat luid gebonk door het schip klonk; Wim van Egmond bleek klem te zitten in het damestoilet (de enige ruimte waar een goede wastafel is, vandaar Wim's uitstapje). Wim kreeg de toiletdeur wel op slot, maar met geen mogelijkheid weer open. Met enig sleutelwerk herkreeg hij zijn vrijheid. Daarmee was het verhaal nog niet afgelopen: alleskunner Walter Galle besloot de bar even te verlaten 'Awel, ik zal dat dan efkens gaan maken'. De historie herhaalde zich. Ook hij ging het damestoilet in, maar kwam er niet meer uit en werd uiteindelijk door de Scheepswegenwacht weer vrijgelaten.
De bemanning ging opnieuw vroeg te kooi want scheepsdagen beginnen ook weer vroeg. Bart Serlie mocht opblijven: als eerste had hij de rol van nachtwacht.

woensdag 30 april
Opnieuw staat de bemanning vroeg op, met uitzondering van nachtwacht Bart Serlie: hij gaat een tukje doen. De nacht is prima verlopen. Ondanks de stevige wind heeft de boei er geen enkele moeite mee de Jenni Baynton op haar plaats te houden. Het schip is wel voortdurend in beweging; ze draait met het getij mee om de boei. Bij afgaand water keert ze de 'kont' naar Vlieland en bij opkomend water draait ze mee zodat geleidelijk de achterkant richting Harlingen gaat. Wim van Egmond raakt er door in de war: 'Hoe kan dat nou, vanmorgen kwam de zon op dezelfde plaats op waar ze gisteren onder de horizon verdween'.
Koninginnedag op zee blijft winderig beginnen. De bemanning heeft er plezier in want als je op zee zit dan moet je dat ook merken en voelen. De zee is fascinerend en er is veel te zien. bekijk filmpje
Verder wordt de dag gebruikt om 'schoon schip te maken' en de programma's voor donderdag voor te bereiden. Donderdagochtend om 07.00 uur moeten de uitzendingen vanaf het schip beginnen en naar dit moment wordt met spanning uitgekeken. bekijk filmpje
Voor de avondmaaltijd is Bart de chef-kok en hij maakt stampot zuurkool met rookworst. De avond verloopt rustig, maar niet voor Wim: hij is zijn bril kwijt. Hij doorzoekt het hele schip, maar zonder resultaat. Na al het gezoek komt hij Walter in het gangboord tegen. Wim kijkt hem eens goed aan en zegt: 'Maar Walter je hebt mijn bril op'. Verstrooide Walter: 'Is dat zo? Ik dacht al: het zicht wordt in de avond een stuk minder'.
De bemanning gaat na de Belgische biertjes weer op tijd in de kooien. Morgen 07.00 is het uur van de waarheid. Wim blijft wakker als nachtwacht en kan na de nacht meteen door: hij gaat het eerste programma vanaf zee presenteren.

donderdag 1 mei
Om 05.30 rinkelen de wekkers. Er is werk aan de winkel. De studio wordt nog eens gecontroleerd en alle verbindingslijnen aan boord worden getest. Walter is er niet gerust op. Hij heeft nog wat metingen gedaan aan de middengolfzender en ziet op zijn apparatuur wat merkwaardige afwijkingen. 'Het is een goeie zender, maar hij is opgebouwd uit allemaal losse onderdelen van verschillende andere zenders. Op hoop van zegen'. Om 06.30 brengt hij de zender onder stroom om op te warmen. De generator op het voordek begint harder te grommen. Om 07.00 uur exact zijn de uitzendingen van Radio Seagull afgelopen. In Pietersbierum staat Wopke Bijlsma paraat: hij schakelt daar de landzender uit. Een seconde later brengt Walter de boordzender in de lucht. Er is signaal! Wim van Egmond begint zijn show. bekijk filmpje
De bemanning haalt opgelucht adem. Alle transistorradio's aan boord geven snoeihard signaal door. Al snel rinkelen aan boord de mobiele telefoons. Alle bellers melden dat Radio Waddenzee luid en duidelijk te ontvangen is. Naar later op de dag blijkt: van Calais tot Oslo.
Aan boord is het rustig. De bemanning bestaat nog steeds uit dezelfde crew die op dinsdag uit Harlingen is vertrokken. In de afgelopen dagen is er ook geen enkele bootverbinding met de wal geweest. Een kleine ploeg houdt het schip drijvende en het radiostation draaiende. Na Wim van Egmond maakt Bart Serlie het tweede programma. Sietse Brouwer draait het eerste middagdeel. Wim van Egmond maakt zijn rentree tussen 16.00 en 19.00 uur. Herry Kuipers is ieder uur nieuwslezer. Walter Galle waakt over zijn stekkers & snoeren en kapitein Herman houdt het schip in de gaten. Zes mannen op een radioschip.
In de loop van de middag legt reddingboot Javazee aan. Bemanning en schip zijn onderweg van Den Helder naar Harlingen. De Javazee gaat de volgende dag en de dag daarna (vrijdag en zaterdag) de veerdienst onderhouden tussen Harlingen en radioschip. De vier bemanningsleden drinken koffie aan boord. bekijk filmpje
Meteen ook een goede gelegenheid om te bekijken of er veel verschil is in dekhoogte tussen reddingboot en radioschip. Het moet onze gasten immers niet al te moeilijk worden gemaakt met overstappen. Volgens Walter Galle, die de boel onderzoekt, zijn de dekhoogten bijna gelijk. 'Geen probleem'. De nieuwslezer van Radio Waddenzee heeft zo zijn bedenkingen en zegt tegen Galle: 'het is nu laag water, maar je weet niet hoe het verschil is bij hoog water'. Het duurt geruime tijd eer Walter deze opmerking op zijn juiste waarde weet te schatten.
Om 19.00 uur wordt de zender aan boord weer uitgeschakeld. De landzender in Pietersbierum neemt de taak over en brengt zoals gebruikelijk de programma's van Radio Seagull. Aan boord heerst voldoening over deze geslaagde dag. Aardappels met speciebonen en een gehaktbal worden verorberd, de Belgische biertjes smaken weer en op tijd gaat het gezelschap ten ruste. Morgen wordt een erg drukke dag. Herry Kuipers mag opblijven als nachtwacht.             

vrijdag 2 mei
De dag van de drukte. Om 07.00 uur worden de uitzendingen vanaf het schip hervat. Ook deze dag start de zender feilloos en opnieuw klinkt het geluid vanaf de Waddenzee tot in de verre omtrek. Het is prachtig weer en de bemanning staat op het achterdek te turen naar de verre horizon. Het zal een drukte van belang worden na de eerste dagen van betrekkelijke rust. Reddingboot Javazee zou om 08.00 uur uit Harlingen moeten vertrekken met onze eerste bezoekers. Reder Fred Lakeman gaat ook het ruime sop kiezen met zijn vrachtboot Terschellinger Bank. Hij gaat goederen naar Terschelling overvaren, maar zal halverwege de vaart aanleggen naast de Jenni Baynton om medewerkers van Radio Waddenzee af te leveren. En niet in de laatste plaats: om 07.30 uur is de start van de legendarische Harlingen - Terschelling sloepenrace. Er doen ruim 130 sloepen mee en even zoveel volgboten. Een ware Armada. Herman en Wim staan op de uitkijk. Komt er al iets in zicht? bekijk filmpje
De Javazee vertrekt later dan gepland uit Harlingen. Vanwege het sloepengeweld moet de reddingboot even wachten op toestemming om te mogen uitvaren. Toch legt er al een schip aan bij de radioboot: de waterpolitie brengt een bezoekje om even kennis te maken met onze kapitein Herman. Om ongeveer 09.30 uur bereikt de Javazee de Jenni Baynton. De passagiers treffen het; kort na hun aankomst passeert de kop van de sloepenrace het radiolichtschip. Wim en Herman doen op de radio verslag. bekijk filmpje
Niet veel later komt de Terschellinger Bank in zicht. Aan boord zijn radiomedewerkers Elly van Amstel, Jacob Beuker, Hans Kramer, Wopke Bijlsma, Menno Dekker, Johan Sponselee en Peter Timmerman. Zij komen het radioteam aan boord versterken. Jacob Beuker wordt meteen naar de studio gestuurd. Hij had om 10.00 uur met zijn programma moeten beginnen, maar door de vertraging is hij iets te laat. Bart Serlie is achter de microfoon gaan zitten in afwachting van Jacob die na aankomst meteen begint. bekijk filmpje
In de loop van de dag blijft de Javazee bezoekers aan en afvoeren. De radiodag wordt tussen 16.00 en 19.00 uur afgesloten door Menno Dekker en Johan Sponselee die samen een programma maken. Het is een bijzondere hereniging: de laatste keer dat ze samen achter de microfoon zaten was 25 jaar geleden bij Radio Unique FM in Amsterdam. Maar het programma klinkt alsof die 25 jaar pauze er helemaal niet geweest is. bekijk filmpje
Het uitgebreide radiogezelschap eet samen macaroni uit de keuken van Niek Ketelaar. De avond wordt aan de bar doorgebracht. Er worden talloze radioherinneringen opgehaald. Kapitein Herman ontbreekt. Hij slaapt een paar uurtjes omdat de eer van de nachtwacht hem te beurt valt.    



 
wordt vervolgd