16-10-2009                            Koestal FM & Trekpeerd FM             Door: Wilco

Het zat er een keer aan te komen om na 663 impressies getuige te zijn van een inbeslagname. Dat is lang geleden voor mij, hoewel ik die van mezelf heel goed kan herinneren.

 

Verkassen

Deze piratencombinatie had niet zoveel geluk met deze marathon. Donderdag kregen ze een dwangsom van de gemeente en toen hadden ze de keuze uit stoppen of verkassen. Dat laatste werd het dus en ’s avonds waren ze weer vrolijk te beluisteren op 96.5 MHz.

 

Vrijdagmorgen was ik zelf op locatie bij dit team.

 

En toen gebeurde het:

‘ Een rode Sharan, is die van AT,’ vroegen ze. Tja dat is niet onmogelijk, hoezo? Het team kreeg een telefoontje dat deze auto in Hardenberg was gesignaleerd. Omdat er wel meer rode Sharans rondrijden was dit geen reden om de zender uit te zetten. Even later verscheen er een rode Sharan in de buurt. Oeps, toch foute boel?

 

Nou ja, laten we dan AT zelf maar opzoeken, was mijn voorstel. Om te kijken of het verhaal van de rode auto klopte. Een beetje jongensachtig en met een adrenalinestootje gaat de Klompenboer op jacht naar AT.

 

Ruis……

Al snel is het raak. Op een paar honderd meter van de zendlocatie kwam ik een gele wagen tegen van de gemeente. Het werd me in één keer duidelijk. De gemeente zit overduidelijk achter deze kinderachtige actie. Tegelijk klonk via de radio: ‘We gaan eruit.’ En toen was er ruis.

 

Teruggereden zag ik inderdaad de rode Sharan stil staan met twee heren van AT erin. Ik stopte mijn auto, pakte de camera en liep naar deze auto. Het raampje van de bijrijder ging naar beneden en ik zei: Goedemorgen heren van de RCD.’

 

RCD?????

‘Agentschap Telecom heet dat tegenwoordig’, antwoordde de meneer. Ik wist dat ook wel, maar RCD zit nog diep in het geheugen, zeker op zo’n moment.

 

Ze stelden zich voor en gaven me een hand: ‘De Boer en die naast me is nieuw.’ Ik keek wat vreemd, nieuw? Het zal wel, ik kende deze man ook niet. Later bleek dat dit Van der Star was.

 

Strenge daad

Wat gaat er gebeuren vroeg ik. ‘Er wordt hier uitgezonden’, was de reactie uit de AT-auto. En toen zei ik heel bij-de-hand: ‘Ja maar de zender staat nu toch uit?’ Inmiddels kwam ook een teamlid aangelopen, die verantwoordelijke was voor deze strenge daad, namelijk uitzenden via de ether.

 

‘Hoeveel vermogen staat er achter,’ vroeg De Boer, ‘5 kilowatt?’ Mis geraden, want er stond een RVR-kastje van 3 kW. ‘Hoe groot is die kast?’ ‘Die kan je niet meenemen want hij is te groot voor de Sharan,’ probeerde ik.

 

Mag die blijven?

De hoop was nu dat ze alleen de sturing mee zouden nemen. Dit voorstel deed De Boer ook aan zijn collega, maar die wees dit af. Want van de dwangsom van gisteren waren ze goed op de hoogte. ‘Nee, de eindtrap gaat mee. We verwachten anders dat de zender zo weer aan gaat.’

 

Ik vroeg of er een reden was voor deze inbeslagname. Uiteraard krijg je dan het verhaal over zenders die legaal in de ether zitten maar dat wilde ik niet weten. Was er storing? Dat wilde ik weten.

 

ERP

‘Nee, op dit moment is er geen enkele storingsklacht bij ons binnen gekomen, maar dit vermogen en deze hoogte is te gek’. De AT-man keek omhoog: ‘60 meter mast, 6 antennes, 3 kW-zender. Dat is een behoorlijke ERP (effectief uitgestraalde antennevermogen, redactie).’

 

Bij zo’n inval kan het twee kanten opgaan: gemoedelijk of agressief. Dat laatste is zeker niet uitgesloten omdat de politie ontbrak. Zich tolerant opstellen door de heren van AT was wel noodzakelijk.

 

Emoties

Het team bleef ook rustig, al werd achter de schermen de spanning wat opgevoerd door een bezoeker. Het team sommeerde hem hiermee te stoppen en dit gebeurde. ‘Ach, er komen altijd emoties los,’ vertelde van der Star.

 

‘Dat is begrijpelijk en als er problemen zijn komen die meestal van bezoekers en niet eens van de piraten zelf. ’s Avonds, dat is een ander verhaal. Dan is het extra uitkijken.’

 

Ja/Nee

Inmiddels hield De Boer zich bezig met het opstellen van het proces-verbaal en hij vroeg ook of ze vrijwillig afstand deden van de zender. Het antwoord was nee en ook op de vraag of je het voor wil laten komen was het antwoord: ‘ja’.

 

Weg met die camera

Van der Star liep richting de zender en draaide de vier schroeven uit de RVR-stuurzender om vervolgens deze netjes te demonteren. Inmiddels fotografeerde ik door, maar toch werd dit niet prettig gevonden door de AT-man. Hij wilde deze foto’s niet op internet zien en viel over het feit dat ik zomaar foto’s maakte zonder toestemming.

 

Balkje

Volgens de wet mag ik als reporter foto’s schieten wat ik wil. Enkel, hij heeft wel het recht om ze tegen te houden op internet. En daarom krijgt hij een mooie zwarte balk door het gezicht.

 

De eindtrap probeerde de AT’er los te sleutelen maar dit zal niet gaan want deze RVR heeft namelijk geen lades. De eindtrap moest dan ook door het team naar het bureau gebracht worden. Nu hoor ik veel piraten zeggen: dat zal ik nooit doen. Nee misschien niet.

 

Niet moeilijk

Maar dit team deed er niet zo moeilijk over en dat is eigenlijk wel raar om te zien. Zeker als je begrijp dat deze kast net nieuw is en ze er nagenoeg geen plezier van hebben gehad.

 

Inmiddels was De Boer klaar met het papierwerk en Van der Star ging de zender naar de auto brengen. Een mooie gelegenheid om gelijk met hem mee te gaan en te vragen hoe alles werkt. Niet leuk dat het AT er is maar we maken maar gebruik van de situatie. En de vriendelijkheid van deze heren werkte ook mee.

 

Uitleg

Een korte uitleg kreeg ik over het spectrum op 97,00 MHz maar deze was leeg op dat moment. En ook geen andere piraat te vinden rond deze frequentie. Er werd als voorbeeld een zender uit Markelo getoond. Duidelijk was te zien dat via het automatisch te zien was in welke richting deze zender zich bevond. Het opsporen van een zender is zo wel erg eenvoudig.

 

Wat doen jullie nog meer?

Jullie zijn vast bezig met andere dingen dan alleen etherpiraten opsporen? ‘Dat klopt,  vanmorgen zijn we in deze buurt voor piraten maar ook GSM, lokale omroepen en de grote Hilversumse zenders worden gecontroleerd. En als het niet goed is krijgen ze daar een rapport van en moeten ze het oplossen. Eigenlijk doen we alles. Wat maar uitzendt.’

 

We gaven elkaar een hand en ik wenste hem voorlopig niet weer te zien en lachte daarbij. Hij begreep wel wat ik bedoelde. ‘Komen de foto’s nog op de site?’, vroeg Van der Star. ‘U wilde toch niet op de site komen te staan?’

 

Tijden veranderen

En hij antwoordde: ‘Ach nee, ik wil niet met het hele gezicht frontaal in de camera.’ Ik kreeg toch wel echt de indruk dat ze deze ontmoeting niet onplezierig vonden. Uiteraard denkt PCTK er heel anders over.

 

Ach, jullie weten wel hoe deze site zich in het verleden erg negatief heeft opgesteld tegenover AT. Tijden veranderen, de passie voor piraten is gebleven, maar extreme uitspraken zijn verleden tijd. Soms is een goed gesprek beter.

 

Conclusie:

Ondanks het feit dat ze piraten opsporen -dat ik niet zo geweldig vind- was het eigenlijk wel interessant. De tijd was eigenlijk te kort om er meer over te weten te komen. Wat ze allemaal doen (naast het opsporen van piraten) en hoe alles werkt. Een middagje mee met AT dat lijkt me wel wat, als het maar niet met piraten te maken heeft.

 

 

Daar is de zender nog in complete staat

 

De stuurzender wordt ontkoppeld

 

 

 

 

 

 

 

Rechts boven het kompas waar de zender zich bevind, links boven de frequenties zijn gemeten, en uiteraard het spectrum

 

Daar gaan de heren

Gelijk is besloten tot demonteren van de eindtrap

 

 

 

 

 

Om vervolgens hem klaar te maken voor transport richting het bureau

 

 

 

Het team was al bezig met opruimen van alles

De brief werd uit voorzorg ook maar gebracht maar kon niet worden aangenomen, de eigenaar was spoorloos.

 

 

 

 

 

Er werd nog even gedacht dat deze auto iets te maken had met eventuele verkassen, dat bleek niet zo.

We zijn niet mee geweest naar het bureau, de toeval hadden we om eens te kijken in de keuken van AT.

Een leuke keuken maar niet mijn keuken.